sâmbătă, 13 decembrie 2008

Natura pentru cercetasi si cercetasia pentru natura

Undeva prin 2006, un prieten de la una din organizatiile germane de cercetasi ne intreba ce facem noi pentru mediu, daca in cercetasia romaneasca exista proiecte de mediu, cum sint ele etc. In acel moment imi venea sa spun ca nu, nu avem astfel de proiecte, ca doar nu sintem organizatie de mediu. Am stat insa si m-am gandit si mi-am dat seama, incet-incet, ca de fapt nu e adevarat! Cercetasii fac multe pentru natura, dar in felul lor:
  • toate taberele (noi le numim "campuri") noastre se intampla in natura - mai ales la munte, dar nu numai
  • in timpul anului organizam multe iesiri scurte in natura, in afara orasului, in locuri mai mult sau mai putin "salbatice"...
  • exista cercetasi care fac expeditii pe munte!
  • in unele zone din tara, cercetasii organizeaza activitati cu ocazia Zilei Pamantului in fiecare an
  • multe dintre grupurile de cercetasi au facut plantari de copaci, igienizari, marcare de trasee turistice - activitati care se intampla tot in natura
  • cercetasii invata sa supravietuiasca in natura: constructiile cercetasesti din campuri se fac numai din lemnele pe care le gasesti in padure (nu ai voie sa tai copaci), unele mancaruri se fac tot din ce gasesti (pe bune - atata ca uneori nu se si mananca...) etc.
  • cercetasii mai invata sa se orienteze dupa stele, sa citeasca vremea in nori si sa aprinda focul cu ajutorul magiei (avem niste trucuri speciale, inspirate tot din natura)
  • una din Legile cercetasului spune ca noi sintem (si chiar sintem!) prieteni cu toate animalele (chiar si cu omul, desi uneori nu ne place de unii oameni...)
  • nu in ultimul rand, printre activitatile noastre de interior, care se petrec mai mult toamna sau iarna, se numara activitati educative de mediu pentru copii si tineri.
De fapt, si eu am invatat cele mai multe lucruri despre natura mergand la cercetasi si mergand cu cercetasii in natura. Pentru ca, de fapt, nimic nu e mai important decat sa fii afara, in padure, in camp, langa un parau de munte, pe un varf, intr-o pestera sau intr-un lac. Numai atunci poti intelege cu adevarat relatia noastra, a oamenilor, cu mediul inconjurator.

Asa ca ii multumesc prietenului meu care m-a facut sa ma gandesc la toate lucrurile astea si sa-mi dau seama ca, uneori, ne este atat de usor sa uitam ca orice facem are un efect asupra a tot ce ne inconjoara, dar mai ales ca noi, oamenii, sintem parte din natura si natura e parte din noi. In realitate, nu exista separare, exista doar impresia noastra ca natura e ceva ce exista independent de noi, in afara societatii, si ca a ajuta natura inseamna sa iesim din casa si sa mergem la 20 de km de oras sa plantam un copac. Ei bine, nu e neaparat asa !

Si pentru ca Pamantul incepe sa aiba tot mai multe probleme pe care oamenii le numesc de mediu, ne-am gandit ca ar fi bine sa vedem cum pot cercetasii sa contribuie la rezolvarea lor. Este o intrebare la care putem raspunde ca indivizi, grupuri de cercetasi, ca organizatie chiar. In orice caz, cred ca raspunsul pe care il vom da – atat ca mesaj cat si ca actiune - face parte din misiunea noastra de-a lasa lumea putin mai buna decat am gasit-o...

Deocamdata, avem o finantare din partea colegilor de la organizatia scout germana Deutsche Pfadfinderschaft "Sankt Georg", care ne va ajuta sa incepem. Va invitam sa participati deci la proiectul "Cercetasia pentru natura"!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.